All Publications

Link to this page

The Burden of Systemic Legitimization in Socialist Yugoslavia: Discursive Reduction of Kosovo Protests

Ivković, Marjan; Petrović Trifunović, Tamara; Prodanović, Srđan


                                            

                                            
Ivković, M., Petrović Trifunović, T.,& Prodanović, S..The Burden of Systemic Legitimization in Socialist Yugoslavia: Discursive Reduction of Kosovo Protests. in Rethinking Serbian-Albanian Relations: Figuring out the Enemy
Abingdon, Oxon ; New York, NY : Routledge., 61-79.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2591
Ivković M, Petrović Trifunović T, Prodanović S. The Burden of Systemic Legitimization in Socialist Yugoslavia: Discursive Reduction of Kosovo Protests. in Rethinking Serbian-Albanian Relations: Figuring out the Enemy.:61-79.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2591 .
Ivković, Marjan, Petrović Trifunović, Tamara, Prodanović, Srđan, "The Burden of Systemic Legitimization in Socialist Yugoslavia: Discursive Reduction of Kosovo Protests" in Rethinking Serbian-Albanian Relations: Figuring out the Enemy:61-79,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2591 .

Između heterotopije i ideologije: o realnostima rijaliti programa u Srbiji

Prodanović, Srđan


                                            

                                            
Prodanović, S..Između heterotopije i ideologije: o realnostima rijaliti programa u Srbiji. in Issues in Ethnology and Anthropology, 14(1), 203-222-203–222.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2590
Prodanović S. Između heterotopije i ideologije: o realnostima rijaliti programa u Srbiji. in Issues in Ethnology and Anthropology.14(1):203-222-203–222.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2590 .
Prodanović, Srđan, "Između heterotopije i ideologije: o realnostima rijaliti programa u Srbiji" in Issues in Ethnology and Anthropology, 14, no. 1:203-222-203–222,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_2590 .

Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu"

Albahari, Biljana; Rezinović, Ornela

TY  - GEN
AU  - Albahari, Biljana
AU  - Rezinović, Ornela
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/1912
UR  - http://www.instifdt.bg.ac.rs/secanje-na-holokaust/
AB  - Regionalni naučni centar Instituta za filozofiju i društvenu teoriju organizovao je u Novom Sadu od 18. do 21. aprila 2017. godine seriju događaja „Sećanje na Holokaust“, koja je sadržavala konferenciju „Holokaust i filozofija“, tribinu istoričara „Jevrejski identitet, antisemitizam i Holokaust“, jedan školski dan o Holokaustu „Lekcije za budućnost“ i simpozijum „Učiti o Holokaustu: utopija ili šansa – obrazovne prakse i pedagoški izazovi“. Čitavo događanje otvoreno je koncertom hora Jevrejske opštine Novi Sad – „Hašira“ i izložbom u novosadskoj Sinagogi pod nazivom „Pisanje stradanja: vodič kroz publikacije o Holokaustu“ autorke, Bilјane Albahari i dizajnerke Ornele Rezinović. Izložbu je pratio katalog  koji ima odlike samostalne knjige. 
Cilј izložbe bio je da se jednim savremenim, a temi odgovarajućim dizajnerskim rešenjem, na upečatlјiv način predstavi izbor preko stotinu knjiga koje su o Holokaustu štampane u Srbiji i da se na taj način ukaže na neke od najvažnijih elemenata i događaja vezanih za istoriju Holokausta u okupiranoj Srbiji. Autorke se nadaju da su na taj način uspele da usklade zahteve profesionalnog izraza i neophodnog pijeteta primerenog težini teme. Izložbeni plakati tematski i hronološki prate odigravanje Holokausta: počinju od spalјivanja knjiga i Kristalne noći u nacističkoj Nemačkoj, preko nastajanja sabirnih centara, stratišta i internacijskih i koncentracionih logora, do tragičnih učinaka nastojanja da se masovno uništi jevrejski narod. Kroz individualne sudbine, lične i porodične priče, istoriografske dokumente i arhivsku građu svedoči se o jednom od najvećih zločina u istoriji čovečanstva. Deo izložbe koji se odnosi na posleratni period govori o hvatanju počinitelјa ratnih zločina, pravednicima koji su pomagali jevrejskim porodicama da prežive racije i progone, tumačenju Holokausta, kao i o pedagoškom radu na izučavanje Holokausta.
Izložbenu postavku obišli su učenici tokom školskog dana „Lekcije za budućnost“, koji se odvijao u sklopu ove manifestacije. Tom prilikom se potvrdilo da se predstavlјeni plakati (u štampanoj i digitalnoj formi), koje je Institut poklonio Narodnoj biblioteci Srbije, zajedno sa knjigom-katalogom mogu koristiti kao pokretna izložba ili kao dopunski, edukativni i prateći materijal za različite seminare, interaktivne časove i radionice posvećene ovoj temi.
AB  - 16 plakata u koloru veličine 70 x 100 cm
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Konferencija "Sećanje na Holokaust", 18-22 april 2017.
T1  - Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu"
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_1912
ER  - 
@misc{
author = "Albahari, Biljana and Rezinović, Ornela",
abstract = "Regionalni naučni centar Instituta za filozofiju i društvenu teoriju organizovao je u Novom Sadu od 18. do 21. aprila 2017. godine seriju događaja „Sećanje na Holokaust“, koja je sadržavala konferenciju „Holokaust i filozofija“, tribinu istoričara „Jevrejski identitet, antisemitizam i Holokaust“, jedan školski dan o Holokaustu „Lekcije za budućnost“ i simpozijum „Učiti o Holokaustu: utopija ili šansa – obrazovne prakse i pedagoški izazovi“. Čitavo događanje otvoreno je koncertom hora Jevrejske opštine Novi Sad – „Hašira“ i izložbom u novosadskoj Sinagogi pod nazivom „Pisanje stradanja: vodič kroz publikacije o Holokaustu“ autorke, Bilјane Albahari i dizajnerke Ornele Rezinović. Izložbu je pratio katalog  koji ima odlike samostalne knjige. 
Cilј izložbe bio je da se jednim savremenim, a temi odgovarajućim dizajnerskim rešenjem, na upečatlјiv način predstavi izbor preko stotinu knjiga koje su o Holokaustu štampane u Srbiji i da se na taj način ukaže na neke od najvažnijih elemenata i događaja vezanih za istoriju Holokausta u okupiranoj Srbiji. Autorke se nadaju da su na taj način uspele da usklade zahteve profesionalnog izraza i neophodnog pijeteta primerenog težini teme. Izložbeni plakati tematski i hronološki prate odigravanje Holokausta: počinju od spalјivanja knjiga i Kristalne noći u nacističkoj Nemačkoj, preko nastajanja sabirnih centara, stratišta i internacijskih i koncentracionih logora, do tragičnih učinaka nastojanja da se masovno uništi jevrejski narod. Kroz individualne sudbine, lične i porodične priče, istoriografske dokumente i arhivsku građu svedoči se o jednom od najvećih zločina u istoriji čovečanstva. Deo izložbe koji se odnosi na posleratni period govori o hvatanju počinitelјa ratnih zločina, pravednicima koji su pomagali jevrejskim porodicama da prežive racije i progone, tumačenju Holokausta, kao i o pedagoškom radu na izučavanje Holokausta.
Izložbenu postavku obišli su učenici tokom školskog dana „Lekcije za budućnost“, koji se odvijao u sklopu ove manifestacije. Tom prilikom se potvrdilo da se predstavlјeni plakati (u štampanoj i digitalnoj formi), koje je Institut poklonio Narodnoj biblioteci Srbije, zajedno sa knjigom-katalogom mogu koristiti kao pokretna izložba ili kao dopunski, edukativni i prateći materijal za različite seminare, interaktivne časove i radionice posvećene ovoj temi., 16 plakata u koloru veličine 70 x 100 cm",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Konferencija "Sećanje na Holokaust", 18-22 april 2017.",
title = "Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu"",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_1912"
}
Albahari, B.,& Rezinović, O..Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu". in Konferencija "Sećanje na Holokaust", 18-22 april 2017.
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_1912
Albahari B, Rezinović O. Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu". in Konferencija "Sećanje na Holokaust", 18-22 april 2017...
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_1912 .
Albahari, Biljana, Rezinović, Ornela, "Izložbeni plakati "Pisanje stradanja: knjiga o knjigama: vodič kroz publikacije o Holokaustu"" in Konferencija "Sećanje na Holokaust", 18-22 april 2017.,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_1912 .

SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale

Milovanović, Aleksandar; Bjelogrlić, Andrej; Jovičić, Aleksandar

(Faculty of Education, University of Belgrade, 2024-07)

TY  - JOUR
AU  - Milovanović, Aleksandar
AU  - Bjelogrlić, Andrej
AU  - Jovičić, Aleksandar
PY  - 2024-07
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3916
AB  - The aim of this study was to construct and validate a new instrument for assessing
Academic Self-Handicapping. The instrument consists of 22 items. A total of 251 participants,
consisting of high-schoolers and university students, participated in the study. The results confirm
sound psychometric properties and the validity of the scale. Exploratory factor analysis identified
one component that explains 28% of the total variance. Convergent and discriminant validity was
tested through correlation analyses with the subscales of the instruments HEXACO-60, Self-Liking/
Self-Competence scale, and Self-Handicapping Questionnaire. Academic Self-Handicapping was
strongly negatively correlated with Conscientiousness, dimensions of Self-Esteem, Extraversion and Honesty, positively related with Emotionality and four Self-Handicapping strategies. In the paper we discuss potential understanding of Academic Self-Handicapping as the manifestation of depression in academic context and that the root cause of these behaviors lies in the achievement-oriented school system. We conclude that our instrument can be used to assess the Academic Self-Handicapping of students and can serve as a useful tool for understanding the psychological systems of students.
AB  - Конструкт самохендикепирања је дефинисан као сопствено креирање препрека које
заустављају успешно извршавање неког задатка (Berglas & Jones, 1978). Циљ самохендикепирајућих стратегија јесте одржавање сопственог самовредновања тако што се екстернализује узрок за потенцијални неуспех, али се сопствени осећај компетентности повећава уколико дође до успеха упркос тим препрекама (Jones & Berglas, 1978). Са друге стране,
академско самохендикепирање представља конструкт којим се дефинише коришћење ових
стратегија у образовном контексту (Urdan & Midgley, 2001). Ученици често доживљавају
претње свом самопоштовању у школском и академском контексту (Pullmann & Allik, 2008).
Ове претње често произилазе из страха од неуспеха у предстојећим ситуацијама постигнућа, као што је кључни испит. Аутори верују да је често коришћена психолошка стратегија за регулисање претње самопоштовања самохендикепирање или, прецизније, академско
самохендикепирање (Schwingeretal, 2014). Другим речима, коришћење стратегија самохендикепирања омогућава ученицима и студентима да помере узрок неуспеха са унутрашње
атрибуције („Пао сам испит јер сам глуп”) на спољни фактор („Синоћ сам изашао са пријатељима. Наравно да сам пао испит када сам попио мало више и нисам се наспавао”). Другачије речено, академско самохендикепирање има протективну функцију за особу, односно
оно омогућава да самопоштовање (колико год оно било високо или ниско) буде одржано и
остане непромењено упркос доживљеном неуспеху.
Циљ ове студије био је да се конструише и валидира нови инструмент за процену
академског самохендикепирања (SHALLA-22). Ослањајући се на већ постојеће инструменте
који су имали за циљ операционализацију академског самохендикепирања (Urdan & Midgley,
2001) и кроз анализу сопствених искустава кроз школовање и разговоре са колегама, формирали смо инструмент који је након пилот-студије имао 22 ставке. Инструментом смо
покушали да мапирамо најчешћа понашања која се могу окарактерисати као самохендикепирајућа и која се могу пронаћи код већинепопулације студената и ученика. Циљ је био да
направимо инструмент који би имао добре психометријске карактеристике, као и добруконструкт, дијагностичку и прогностичку ваљаност.
У истраживању је учествовао 251 испитаник: средњошколаца (39,8%) и студената
(60,2%). Било је више испитаница (69,9%) него испитаника (31,1%). Просек година испитаника је био М=19.35 (SD=3.31). Батерију инструмената коју су испитаници попуњавали
сачињавали су наш инструмент академског самохендикепирања (SHALLA-22), инвентар
личности НЕХАСО-60 који мери шест базичних црта личности (енг. Honesty, Emotionality,
eXtraversion, Aggreableness, Conscientiousness, Openness to experience)(Ashton & Lee, 2007), Скала самосвиђања и самокомпетентностикоја мери два домена самопоштовања (Tafarodi &
Swann, 1995) и Упитник за процену самохендикепирања који је развијен специјално за наше
говорно подручје, а који мери четири врсте самохендикепирајућих понашања (Mitrović et
al., 2009).Експлораторном факторском анализом идентификовали смо једну компоненту
која објашњава 28% укупне варијансе и која засићују све ставке нашег инструмента. Стога, било је оправдано формирати сумарни скор, где виша постигнућа упућују на чешће коришћење академски самохендикепирајућих стратегија. Психометријске карактеристике
су биле задовољавајуће (α=.87; KMO=.85; H2=.63). Конвергентна и дискриминантна валидност тестиране су корелационим анализама са супскалама осталих коришћених инструмената. Академско самохендикепирање је било у снажној негативној корелацији са савесношћу (r=-.53), самокомпетентношћу (r=-.43), самосвиђањем (r=-.34), екстраверзијом (r=-.24)
и поштењем (r=.-23), позитивно повезано са емоционалношћу (r=.12) и четири стратегије
самохендикепирања (r=.27-.64). Инструментом нису пронађене нити полне разлике нити
разлике између средњошколаца и студената. Ипак, унутар самих група студената (χ2=
7.220, df=4, p<.05) и средњошколаца (χ2=13.735, df=4, p<.05) пронађене су разлике у поткатегоријама које су формиране по просеку испитаника. Пост-хок тестовима показано је да
и студенти и средњошколци са вишим просецима се мање користе самохендикепирајућим
стратегијама од својих вршњака са нижим оценама. Дискриминациона анализа указује на
не тако добру способност инструмента да тачно разликује ученике по просеку (66%), док је
имао још слабији успех у тачном разликовању студената по просеку (39,6%).
Можемо закључити да наш инструмент има добре психометријске карактеристике и да је већина хипотеза о ваљаности потврђена. У раду дискутујемо о потенцијалном
разумевању академског самохендикепирања као манифестације депресије у школском контексту и да основни узрок ових понашања лежи у школском систему оријентисаном на
постигнућа. Закључујемо да се наш инструмент може користити за процену академског
самохендикепирања студената и средњошколаца и може послужити као корисно средство
за разумевање психолошких система студената и ученика.
PB  - Faculty of Education, University of Belgrade
T2  - Inovacije u nastavi
T1  - SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale
T1  - SHAALA-22: израда и валидација нове скале академског самохендикепирања
IS  - 2
VL  - 37
SP  - 1
EP  - 18
DO  - 10.5937/inovacije2402001M
ER  - 
@article{
author = "Milovanović, Aleksandar and Bjelogrlić, Andrej and Jovičić, Aleksandar",
year = "2024-07",
abstract = "The aim of this study was to construct and validate a new instrument for assessing
Academic Self-Handicapping. The instrument consists of 22 items. A total of 251 participants,
consisting of high-schoolers and university students, participated in the study. The results confirm
sound psychometric properties and the validity of the scale. Exploratory factor analysis identified
one component that explains 28% of the total variance. Convergent and discriminant validity was
tested through correlation analyses with the subscales of the instruments HEXACO-60, Self-Liking/
Self-Competence scale, and Self-Handicapping Questionnaire. Academic Self-Handicapping was
strongly negatively correlated with Conscientiousness, dimensions of Self-Esteem, Extraversion and Honesty, positively related with Emotionality and four Self-Handicapping strategies. In the paper we discuss potential understanding of Academic Self-Handicapping as the manifestation of depression in academic context and that the root cause of these behaviors lies in the achievement-oriented school system. We conclude that our instrument can be used to assess the Academic Self-Handicapping of students and can serve as a useful tool for understanding the psychological systems of students., Конструкт самохендикепирања је дефинисан као сопствено креирање препрека које
заустављају успешно извршавање неког задатка (Berglas & Jones, 1978). Циљ самохендикепирајућих стратегија јесте одржавање сопственог самовредновања тако што се екстернализује узрок за потенцијални неуспех, али се сопствени осећај компетентности повећава уколико дође до успеха упркос тим препрекама (Jones & Berglas, 1978). Са друге стране,
академско самохендикепирање представља конструкт којим се дефинише коришћење ових
стратегија у образовном контексту (Urdan & Midgley, 2001). Ученици често доживљавају
претње свом самопоштовању у школском и академском контексту (Pullmann & Allik, 2008).
Ове претње често произилазе из страха од неуспеха у предстојећим ситуацијама постигнућа, као што је кључни испит. Аутори верују да је често коришћена психолошка стратегија за регулисање претње самопоштовања самохендикепирање или, прецизније, академско
самохендикепирање (Schwingeretal, 2014). Другим речима, коришћење стратегија самохендикепирања омогућава ученицима и студентима да помере узрок неуспеха са унутрашње
атрибуције („Пао сам испит јер сам глуп”) на спољни фактор („Синоћ сам изашао са пријатељима. Наравно да сам пао испит када сам попио мало више и нисам се наспавао”). Другачије речено, академско самохендикепирање има протективну функцију за особу, односно
оно омогућава да самопоштовање (колико год оно било високо или ниско) буде одржано и
остане непромењено упркос доживљеном неуспеху.
Циљ ове студије био је да се конструише и валидира нови инструмент за процену
академског самохендикепирања (SHALLA-22). Ослањајући се на већ постојеће инструменте
који су имали за циљ операционализацију академског самохендикепирања (Urdan & Midgley,
2001) и кроз анализу сопствених искустава кроз школовање и разговоре са колегама, формирали смо инструмент који је након пилот-студије имао 22 ставке. Инструментом смо
покушали да мапирамо најчешћа понашања која се могу окарактерисати као самохендикепирајућа и која се могу пронаћи код већинепопулације студената и ученика. Циљ је био да
направимо инструмент који би имао добре психометријске карактеристике, као и добруконструкт, дијагностичку и прогностичку ваљаност.
У истраживању је учествовао 251 испитаник: средњошколаца (39,8%) и студената
(60,2%). Било је више испитаница (69,9%) него испитаника (31,1%). Просек година испитаника је био М=19.35 (SD=3.31). Батерију инструмената коју су испитаници попуњавали
сачињавали су наш инструмент академског самохендикепирања (SHALLA-22), инвентар
личности НЕХАСО-60 који мери шест базичних црта личности (енг. Honesty, Emotionality,
eXtraversion, Aggreableness, Conscientiousness, Openness to experience)(Ashton & Lee, 2007), Скала самосвиђања и самокомпетентностикоја мери два домена самопоштовања (Tafarodi &
Swann, 1995) и Упитник за процену самохендикепирања који је развијен специјално за наше
говорно подручје, а који мери четири врсте самохендикепирајућих понашања (Mitrović et
al., 2009).Експлораторном факторском анализом идентификовали смо једну компоненту
која објашњава 28% укупне варијансе и која засићују све ставке нашег инструмента. Стога, било је оправдано формирати сумарни скор, где виша постигнућа упућују на чешће коришћење академски самохендикепирајућих стратегија. Психометријске карактеристике
су биле задовољавајуће (α=.87; KMO=.85; H2=.63). Конвергентна и дискриминантна валидност тестиране су корелационим анализама са супскалама осталих коришћених инструмената. Академско самохендикепирање је било у снажној негативној корелацији са савесношћу (r=-.53), самокомпетентношћу (r=-.43), самосвиђањем (r=-.34), екстраверзијом (r=-.24)
и поштењем (r=.-23), позитивно повезано са емоционалношћу (r=.12) и четири стратегије
самохендикепирања (r=.27-.64). Инструментом нису пронађене нити полне разлике нити
разлике између средњошколаца и студената. Ипак, унутар самих група студената (χ2=
7.220, df=4, p<.05) и средњошколаца (χ2=13.735, df=4, p<.05) пронађене су разлике у поткатегоријама које су формиране по просеку испитаника. Пост-хок тестовима показано је да
и студенти и средњошколци са вишим просецима се мање користе самохендикепирајућим
стратегијама од својих вршњака са нижим оценама. Дискриминациона анализа указује на
не тако добру способност инструмента да тачно разликује ученике по просеку (66%), док је
имао још слабији успех у тачном разликовању студената по просеку (39,6%).
Можемо закључити да наш инструмент има добре психометријске карактеристике и да је већина хипотеза о ваљаности потврђена. У раду дискутујемо о потенцијалном
разумевању академског самохендикепирања као манифестације депресије у школском контексту и да основни узрок ових понашања лежи у школском систему оријентисаном на
постигнућа. Закључујемо да се наш инструмент може користити за процену академског
самохендикепирања студената и средњошколаца и може послужити као корисно средство
за разумевање психолошких система студената и ученика.",
publisher = "Faculty of Education, University of Belgrade",
journal = "Inovacije u nastavi",
title = "SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale, SHAALA-22: израда и валидација нове скале академског самохендикепирања",
number = "2",
volume = "37",
pages = "1-18",
doi = "10.5937/inovacije2402001M"
}
Milovanović, A., Bjelogrlić, A.,& Jovičić, A.. (2024-07). SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale. in Inovacije u nastavi
Faculty of Education, University of Belgrade., 37(2), 1-18.
https://doi.org/10.5937/inovacije2402001M
Milovanović A, Bjelogrlić A, Jovičić A. SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale. in Inovacije u nastavi. 2024;37(2):1-18.
doi:10.5937/inovacije2402001M .
Milovanović, Aleksandar, Bjelogrlić, Andrej, Jovičić, Aleksandar, "SHAALA-22: Construction and Validation of the New Academic Self-Handicapping Scale" in Inovacije u nastavi, 37, no. 2 (2024-07):1-18,
https://doi.org/10.5937/inovacije2402001M . .

Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije

Bursać, Dejan

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2024)

TY  - BOOK
AU  - Bursać, Dejan
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3929
AB  - Stvarnost ponekad preduhitri naučno istraživanje i akademsku raspravu. Iako tema ove monografije nadilazi tek jedan u moru iz bornih ciklusa, događaji sa izbora održanih u Srbiji 17. decembra 2023. godine značajno su uticali na povratak narativa o potrebi izborne reforme u domaću javnost. To svakako doprinosi aktuelnosti ove knjige. Izborni uslovi kao jedno od značajnih političkih pitanja u Srbiji prisutni su u javnom diskursu već nekoliko godina – najmanje od pre izbora 2020. godine i najavljenog, a zatim i realizovanog, bojkota većine opozicionih partija; dok se potreba promene ili makar ozbiljne reforme izbornog si stema u akademskim krugovima razmatra već dve decenije. Uprkos tome, izborni sistem koji je na snazi u Srbiji od oktobra 2000. godine pokazao se izuzetno otpornim. Njegove posledice često su ekstremne, kako sa stano višta izbornih aktera, tako i sa stanovišta šireg institucionalnog i društve nog okvira, što ćemo razmatrati u nizu poglavlja u nastavku. Proporcionalni izborni sistem sa zatvorenim listama i celom zemljom kao jednom izbornom jedinicom redak je u komparativnoj praksi i primenjuje ga, uz manje ili veće varijacije, tek nekoliko zemalja širom sveta, ali u Srbiji je prošle godine dočekao svoj jubilej, budući da je primenjen u ravno deset uzastopnih parlamentarnih izbornih ciklusa.
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije
SP  - 1
EP  - 163
ER  - 
@book{
author = "Bursać, Dejan",
year = "2024",
abstract = "Stvarnost ponekad preduhitri naučno istraživanje i akademsku raspravu. Iako tema ove monografije nadilazi tek jedan u moru iz bornih ciklusa, događaji sa izbora održanih u Srbiji 17. decembra 2023. godine značajno su uticali na povratak narativa o potrebi izborne reforme u domaću javnost. To svakako doprinosi aktuelnosti ove knjige. Izborni uslovi kao jedno od značajnih političkih pitanja u Srbiji prisutni su u javnom diskursu već nekoliko godina – najmanje od pre izbora 2020. godine i najavljenog, a zatim i realizovanog, bojkota većine opozicionih partija; dok se potreba promene ili makar ozbiljne reforme izbornog si stema u akademskim krugovima razmatra već dve decenije. Uprkos tome, izborni sistem koji je na snazi u Srbiji od oktobra 2000. godine pokazao se izuzetno otpornim. Njegove posledice često su ekstremne, kako sa stano višta izbornih aktera, tako i sa stanovišta šireg institucionalnog i društve nog okvira, što ćemo razmatrati u nizu poglavlja u nastavku. Proporcionalni izborni sistem sa zatvorenim listama i celom zemljom kao jednom izbornom jedinicom redak je u komparativnoj praksi i primenjuje ga, uz manje ili veće varijacije, tek nekoliko zemalja širom sveta, ali u Srbiji je prošle godine dočekao svoj jubilej, budući da je primenjen u ravno deset uzastopnih parlamentarnih izbornih ciklusa.",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije",
pages = "1-163"
}
Bursać, D.. (2024). Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije. 
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 1-163.
Bursać D. Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije. 2024;:1-163..
Bursać, Dejan, "Osnovi reforme izbornog sistema : slučaj Srbije" (2024):1-163.

Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda

Konjović, Marko; Radovanović, Bojana; Bulatović, Aleksandra

(Zagreb: Fakultet političkih znanosti, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Konjović, Marko
AU  - Radovanović, Bojana
AU  - Bulatović, Aleksandra
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3919
AB  - U ovom radu razmatra se pristup zasnovan na sposobnostima kao pojmovni okvir za procenjivanje ljudskog blagostanja, te kao normativna paradigma za procenjivanje društvenog razvoja i društvene pravde. Pristup zasnovan na sposobnostima predstavlja alternativno i bogatije viđenje društvenog razvoja, odnosno viđenje koje podrazumeva da ljudi imaju slobodu da ostvare svoje potencijale i da vode živote koje imaju razloga da vrednuju. Pored toga, pristup zasnovan na sposobnostima brani ideju da društvena pravda zahteva obezbeđivanje određenih vrednih sposobnosti svim građanima i građankama barem do nivoa koji je potreban za minimalno dostojanstven život. Poseban akcenat ovog rada stavljen je na jedan ključan problem koji opseda pristup zasnovan na sposobnostima. Naime, koje su sposobnosti vredne? Kako ih treba odrediti? Analizirajući „teorijsko-refleksivni pristup” i „deliberativno-demokratski
pristup” kao međusobno suprotstavljene pristupe projektu određenja vrednih ljudskih sposobnosti za normativne svrhe, nastojimo da pokažemo da je moguće kombinovati ova dva pristupa na plodonosan način.
AB  - This paper focuses on the capability/capabilities approach as a conceptual
framework for assessing human well-being and as a normative paradigm for
assessing human development and social justice. The capability/capabilities
approach represents an alternative and a richer view of social development; that
is, a view which implies that people have the freedom to realize their potentials
and lead lives that they have reason to value. Moreover, the capability/capabilities approach defends the idea that social justice requires the provision of certain valuable capabilities to all citizens at least to the level required for a dignified life. This paper pays special emphasis on one key problem which besets the
capability/capabilities approach. Namely, which capabilities are valuable? How
should they be determined? By analyzing the “theoretical-reflective approach”
and the “deliberative-democratic approach” as mutually opposed approaches to
the project of determining valuable human capabilities for normative purposes,
we argue that it is possible to combine these two approaches in a fruitful way.
PB  - Zagreb: Fakultet političkih znanosti
T2  - Političke perspektive: časopis za istraživanje politike
T1  - Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda
T1  - What are we capable of doing and what kind of lives can we lead?: Well-being, development and justice
IS  - 1
VL  - 14
SP  - 7
EP  - 31
DO  - 10.20901/pp.14.1.01
ER  - 
@article{
author = "Konjović, Marko and Radovanović, Bojana and Bulatović, Aleksandra",
year = "2024",
abstract = "U ovom radu razmatra se pristup zasnovan na sposobnostima kao pojmovni okvir za procenjivanje ljudskog blagostanja, te kao normativna paradigma za procenjivanje društvenog razvoja i društvene pravde. Pristup zasnovan na sposobnostima predstavlja alternativno i bogatije viđenje društvenog razvoja, odnosno viđenje koje podrazumeva da ljudi imaju slobodu da ostvare svoje potencijale i da vode živote koje imaju razloga da vrednuju. Pored toga, pristup zasnovan na sposobnostima brani ideju da društvena pravda zahteva obezbeđivanje određenih vrednih sposobnosti svim građanima i građankama barem do nivoa koji je potreban za minimalno dostojanstven život. Poseban akcenat ovog rada stavljen je na jedan ključan problem koji opseda pristup zasnovan na sposobnostima. Naime, koje su sposobnosti vredne? Kako ih treba odrediti? Analizirajući „teorijsko-refleksivni pristup” i „deliberativno-demokratski
pristup” kao međusobno suprotstavljene pristupe projektu određenja vrednih ljudskih sposobnosti za normativne svrhe, nastojimo da pokažemo da je moguće kombinovati ova dva pristupa na plodonosan način., This paper focuses on the capability/capabilities approach as a conceptual
framework for assessing human well-being and as a normative paradigm for
assessing human development and social justice. The capability/capabilities
approach represents an alternative and a richer view of social development; that
is, a view which implies that people have the freedom to realize their potentials
and lead lives that they have reason to value. Moreover, the capability/capabilities approach defends the idea that social justice requires the provision of certain valuable capabilities to all citizens at least to the level required for a dignified life. This paper pays special emphasis on one key problem which besets the
capability/capabilities approach. Namely, which capabilities are valuable? How
should they be determined? By analyzing the “theoretical-reflective approach”
and the “deliberative-democratic approach” as mutually opposed approaches to
the project of determining valuable human capabilities for normative purposes,
we argue that it is possible to combine these two approaches in a fruitful way.",
publisher = "Zagreb: Fakultet političkih znanosti",
journal = "Političke perspektive: časopis za istraživanje politike",
title = "Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda, What are we capable of doing and what kind of lives can we lead?: Well-being, development and justice",
number = "1",
volume = "14",
pages = "7-31",
doi = "10.20901/pp.14.1.01"
}
Konjović, M., Radovanović, B.,& Bulatović, A.. (2024). Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda. in Političke perspektive: časopis za istraživanje politike
Zagreb: Fakultet političkih znanosti., 14(1), 7-31.
https://doi.org/10.20901/pp.14.1.01
Konjović M, Radovanović B, Bulatović A. Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda. in Političke perspektive: časopis za istraživanje politike. 2024;14(1):7-31.
doi:10.20901/pp.14.1.01 .
Konjović, Marko, Radovanović, Bojana, Bulatović, Aleksandra, "Šta možemo da radimo i kakve živote možemo da vodimo?: Blagostanje, razvoj i pravda" in Političke perspektive: časopis za istraživanje politike, 14, no. 1 (2024):7-31,
https://doi.org/10.20901/pp.14.1.01 . .

Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe

Mevorah, Vera; Krstić, Predrag; Velinov, Marija

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Novi Sad: Akademska knjiga, 2024)

TY  - BOOK
AU  - Mevorah, Vera
AU  - Krstić, Predrag
AU  - Velinov, Marija
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3922
AB  - U osnovi debate o „industriji Holokausta“ nalaze se pitanja jedinstvenosti, (ne)mogućnosti univerzalizacije, amerikanizacije i instrumentalizacije Šoe. Nakon goruće javne kontroverze, posledično uništenih karijera i političkog zbijanja redova, ta pitanja ostala su da lebde kao preteći označitelji Zeitgeista savremene kulture sećanja. Prevedeni delovi tekstova prominentnih teoretičara Holokausta, okupljeni u ovoj knjizi, svedoče o njegovoj instrumentalizaciji i ritualizaciji. Hilen Flanzbaum govori o „amerikanizaciji“ Holokausta, o procesu i o primerima omasovljenja sećanja na Holokaust kroz medijsku i popularnu kulturu; Piter Novik – o komodifikaciji sećanja na Holokaust u američkoj jevrejskoj zajednici u 20. i 21. veku; Finkelstin industriju Holokausta pronalazi u celokupnoj memorijalnoj kulturi Holokausta: u pojedincima i institucijama koje je grade i čuvaju, u političkoj i ekonomskoj instrumentalizaciji istorije, kao i u čitavom „tržištu“ sadržaja i usluga koji prate ovakvu kulturu. Svi oni otvaraju pitanje „industrije Holokausta“ kao još jedne iteracije višedecenijskog spora oko etike reprezentacija Holokausta i njegove “singularnosti” ili univerzalnosti.
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Novi Sad: Akademska knjiga
T1  - Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3922
ER  - 
@book{
author = "Mevorah, Vera and Krstić, Predrag and Velinov, Marija",
year = "2024",
abstract = "U osnovi debate o „industriji Holokausta“ nalaze se pitanja jedinstvenosti, (ne)mogućnosti univerzalizacije, amerikanizacije i instrumentalizacije Šoe. Nakon goruće javne kontroverze, posledično uništenih karijera i političkog zbijanja redova, ta pitanja ostala su da lebde kao preteći označitelji Zeitgeista savremene kulture sećanja. Prevedeni delovi tekstova prominentnih teoretičara Holokausta, okupljeni u ovoj knjizi, svedoče o njegovoj instrumentalizaciji i ritualizaciji. Hilen Flanzbaum govori o „amerikanizaciji“ Holokausta, o procesu i o primerima omasovljenja sećanja na Holokaust kroz medijsku i popularnu kulturu; Piter Novik – o komodifikaciji sećanja na Holokaust u američkoj jevrejskoj zajednici u 20. i 21. veku; Finkelstin industriju Holokausta pronalazi u celokupnoj memorijalnoj kulturi Holokausta: u pojedincima i institucijama koje je grade i čuvaju, u političkoj i ekonomskoj instrumentalizaciji istorije, kao i u čitavom „tržištu“ sadržaja i usluga koji prate ovakvu kulturu. Svi oni otvaraju pitanje „industrije Holokausta“ kao još jedne iteracije višedecenijskog spora oko etike reprezentacija Holokausta i njegove “singularnosti” ili univerzalnosti.",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Novi Sad: Akademska knjiga",
title = "Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3922"
}
Mevorah, V., Krstić, P.,& Velinov, M.. (2024). Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju; Novi Sad: Akademska knjiga..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3922
Mevorah V, Krstić P, Velinov M. Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe. 2024;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3922 .
Mevorah, Vera, Krstić, Predrag, Velinov, Marija, "Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe" (2024),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3922 .

Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje

Pavićević, Olivera; Bulatović, Aleksandra

(Beograd: Viktimološko društvo Srbije, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Pavićević, Olivera
AU  - Bulatović, Aleksandra
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3920
AB  - Kontinuirani pejzaž nasilja koje se odvija paralelno sa svakodnevnim životom
podriva naš osećaj blagostanja, bezbednosti i poverenja u efikasnost institucija
koje su očigledno neuspešne u usmeravanju pojedinca da deluje i reaguje na društveno
poželjan način. Autorke u tekstu razmatraju fenomen nasilja unutar okvira objektivno
uspostavljenih struktura i sticaja datih okolnosti, među kojima dominiraju ekonomska
polarizacija i polarizacija moći, argumentujući da masovna ubistva iz vatrenog oružja
predstavljaju faktore koji značajnije utiču na pojavu i učestalost nasilja. Kako je moralna
kompetencija jedan od ključnih resursa društva za uspešno suočavanje sa adaptivnim
zahtevima, posebno tokom kriznih situacija, povećanje povezanosti, razvoj moralne
kompetencije i povećavanje empatije imperativi su za izgradnju društva koje može
dosledno i uspešno da odgovoriti na (moralne) izazove koje mu postavlja okolina. Cilj
ovog rada je da pruži osvrt na socijalne i individualne faktore kao uzročnike pojave
nasilja, društveni ambijent i opšti kontekst nasilja, kao i da ukaže na značaj moralne
kompetencije za sprečavanje nasilja i umanjenje rizika neadekvatnog reagovanja društva
na moralne izazove.
AB  - The continuous landscape of violence that unfolds parallel to everyday life
undermines our sense of well-being, security, and trust in the effectiveness of institutions
that are evidently failing to guide individuals to act and react in socially desirable
ways. In the paper, the authors explore the phenomenon of violence within the
framework of objectively established structures and the circumstances under which
economic polarization and power polarization dominate, arguing that mass shootings
represent factors that significantly influence the emergence and frequency of violence. Since moral competence is one of the key resources of society for successfully
coping with adaptive demands, particularly during crises, increasing connectedness,
developing moral competence, and enhancing empathy are imperatives for
building a society that can consistently and effectively respond to the (moral) challenges
posed by its environment. The paper aims to point towards ideas on violence
prevention by affirming the importance of moral competence in preventing violence,
thereby preventing moral confusion, and reducing the risk of society‘s inadequate
response to moral challenges.
PB  - Beograd: Viktimološko društvo Srbije
T2  - Temida
T1  - Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje
T1  - Factors of Social Equilibrium Shaping and Preventing Violence
IS  - 1
VL  - 27
SP  - 29
EP  - 52
DO  - 10.2298/TEM2401029P
ER  - 
@article{
author = "Pavićević, Olivera and Bulatović, Aleksandra",
year = "2024",
abstract = "Kontinuirani pejzaž nasilja koje se odvija paralelno sa svakodnevnim životom
podriva naš osećaj blagostanja, bezbednosti i poverenja u efikasnost institucija
koje su očigledno neuspešne u usmeravanju pojedinca da deluje i reaguje na društveno
poželjan način. Autorke u tekstu razmatraju fenomen nasilja unutar okvira objektivno
uspostavljenih struktura i sticaja datih okolnosti, među kojima dominiraju ekonomska
polarizacija i polarizacija moći, argumentujući da masovna ubistva iz vatrenog oružja
predstavljaju faktore koji značajnije utiču na pojavu i učestalost nasilja. Kako je moralna
kompetencija jedan od ključnih resursa društva za uspešno suočavanje sa adaptivnim
zahtevima, posebno tokom kriznih situacija, povećanje povezanosti, razvoj moralne
kompetencije i povećavanje empatije imperativi su za izgradnju društva koje može
dosledno i uspešno da odgovoriti na (moralne) izazove koje mu postavlja okolina. Cilj
ovog rada je da pruži osvrt na socijalne i individualne faktore kao uzročnike pojave
nasilja, društveni ambijent i opšti kontekst nasilja, kao i da ukaže na značaj moralne
kompetencije za sprečavanje nasilja i umanjenje rizika neadekvatnog reagovanja društva
na moralne izazove., The continuous landscape of violence that unfolds parallel to everyday life
undermines our sense of well-being, security, and trust in the effectiveness of institutions
that are evidently failing to guide individuals to act and react in socially desirable
ways. In the paper, the authors explore the phenomenon of violence within the
framework of objectively established structures and the circumstances under which
economic polarization and power polarization dominate, arguing that mass shootings
represent factors that significantly influence the emergence and frequency of violence. Since moral competence is one of the key resources of society for successfully
coping with adaptive demands, particularly during crises, increasing connectedness,
developing moral competence, and enhancing empathy are imperatives for
building a society that can consistently and effectively respond to the (moral) challenges
posed by its environment. The paper aims to point towards ideas on violence
prevention by affirming the importance of moral competence in preventing violence,
thereby preventing moral confusion, and reducing the risk of society‘s inadequate
response to moral challenges.",
publisher = "Beograd: Viktimološko društvo Srbije",
journal = "Temida",
title = "Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje, Factors of Social Equilibrium Shaping and Preventing Violence",
number = "1",
volume = "27",
pages = "29-52",
doi = "10.2298/TEM2401029P"
}
Pavićević, O.,& Bulatović, A.. (2024). Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje. in Temida
Beograd: Viktimološko društvo Srbije., 27(1), 29-52.
https://doi.org/10.2298/TEM2401029P
Pavićević O, Bulatović A. Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje. in Temida. 2024;27(1):29-52.
doi:10.2298/TEM2401029P .
Pavićević, Olivera, Bulatović, Aleksandra, "Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje" in Temida, 27, no. 1 (2024):29-52,
https://doi.org/10.2298/TEM2401029P . .

The (un)willingness to change

Plećaš, Tamara; Krstić, Predrag

(Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade, 2024)

TY  - CONF
AU  - Plećaš, Tamara
AU  - Krstić, Predrag
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3926
AB  - Dario Fo, the Italian playwright and Nobelist, allegedly proposed an anthropological-political dichotomy between proponents of change and those who resist it, that is those who believe in change and those who do not. The former would be followers of Heraclitus, and the latter of Plato. However, history tells us also that the Ephesian aristocrat, Heraclitus, misanthropically withdrew from society, disillusioned with his fellow citizens, while the Athenian aristocrat, Plato, challenging prevailing norms, actively sought to influence political thought and shape politicians of his time, both in Syracuse and Athens. This prompts an examination of whether or not this dichotomy accurately reflects Heraclitus’s and Plato’s teachings, and allows a possible perspective on whether or not similar distinctions and parallels can also be valid when it comes to some authors in 
 odern times. Moreover, we aim to explore how change advocacy and engagement intersects with belief in change, and under what conditions, from the philosophical perspective, disbelief in changes and active resistance to them is or could be meaningful.
PB  - Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade
C3  - Book of Abstracts International Conference on Change, June 12 - 15 2024, Belgrade, Serbia
T1  - The (un)willingness to change
SP  - 48
EP  - 48
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3926
ER  - 
@conference{
author = "Plećaš, Tamara and Krstić, Predrag",
year = "2024",
abstract = "Dario Fo, the Italian playwright and Nobelist, allegedly proposed an anthropological-political dichotomy between proponents of change and those who resist it, that is those who believe in change and those who do not. The former would be followers of Heraclitus, and the latter of Plato. However, history tells us also that the Ephesian aristocrat, Heraclitus, misanthropically withdrew from society, disillusioned with his fellow citizens, while the Athenian aristocrat, Plato, challenging prevailing norms, actively sought to influence political thought and shape politicians of his time, both in Syracuse and Athens. This prompts an examination of whether or not this dichotomy accurately reflects Heraclitus’s and Plato’s teachings, and allows a possible perspective on whether or not similar distinctions and parallels can also be valid when it comes to some authors in 
 odern times. Moreover, we aim to explore how change advocacy and engagement intersects with belief in change, and under what conditions, from the philosophical perspective, disbelief in changes and active resistance to them is or could be meaningful.",
publisher = "Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade",
journal = "Book of Abstracts International Conference on Change, June 12 - 15 2024, Belgrade, Serbia",
title = "The (un)willingness to change",
pages = "48-48",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3926"
}
Plećaš, T.,& Krstić, P.. (2024). The (un)willingness to change. in Book of Abstracts International Conference on Change, June 12 - 15 2024, Belgrade, Serbia
Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade., 48-48.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3926
Plećaš T, Krstić P. The (un)willingness to change. in Book of Abstracts International Conference on Change, June 12 - 15 2024, Belgrade, Serbia. 2024;:48-48.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3926 .
Plećaš, Tamara, Krstić, Predrag, "The (un)willingness to change" in Book of Abstracts International Conference on Change, June 12 - 15 2024, Belgrade, Serbia (2024):48-48,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3926 .

Inventar obrazovanja

Nišavić, Ivan; Milanković, Aleksandar; Ostojić, Aleksandar; Pavlović, Aleksandar; Lipij, Ana; Delibašić, Balša; Purešević, Dragana; Hristov, Đorđe; Cvejić, Igor; Petrović, Marija; Gajović, Milana; Sekulović, Milica; Mitranić, Nevena; Plećaš, Tamara; Krstić, Predrag

(Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2024)

TY  - BOOK
AU  - Nišavić, Ivan
AU  - Milanković, Aleksandar
AU  - Ostojić, Aleksandar
AU  - Pavlović, Aleksandar
AU  - Lipij, Ana
AU  - Delibašić, Balša
AU  - Purešević, Dragana
AU  - Hristov, Đorđe
AU  - Cvejić, Igor
AU  - Petrović, Marija
AU  - Gajović, Milana
AU  - Sekulović, Milica
AU  - Mitranić, Nevena
AU  - Plećaš, Tamara
AU  - Krstić, Predrag
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3925
PB  - Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Inventar obrazovanja
ER  - 
@book{
author = "Nišavić, Ivan and Milanković, Aleksandar and Ostojić, Aleksandar and Pavlović, Aleksandar and Lipij, Ana and Delibašić, Balša and Purešević, Dragana and Hristov, Đorđe and Cvejić, Igor and Petrović, Marija and Gajović, Milana and Sekulović, Milica and Mitranić, Nevena and Plećaš, Tamara and Krstić, Predrag",
year = "2024",
publisher = "Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Inventar obrazovanja"
}
Nišavić, I., Milanković, A., Ostojić, A., Pavlović, A., Lipij, A., Delibašić, B., Purešević, D., Hristov, Đ., Cvejić, I., Petrović, M., Gajović, M., Sekulović, M., Mitranić, N., Plećaš, T.,& Krstić, P.. (2024). Inventar obrazovanja. 
Beograd : Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
Nišavić I, Milanković A, Ostojić A, Pavlović A, Lipij A, Delibašić B, Purešević D, Hristov Đ, Cvejić I, Petrović M, Gajović M, Sekulović M, Mitranić N, Plećaš T, Krstić P. Inventar obrazovanja. 2024;..
Nišavić, Ivan, Milanković, Aleksandar, Ostojić, Aleksandar, Pavlović, Aleksandar, Lipij, Ana, Delibašić, Balša, Purešević, Dragana, Hristov, Đorđe, Cvejić, Igor, Petrović, Marija, Gajović, Milana, Sekulović, Milica, Mitranić, Nevena, Plećaš, Tamara, Krstić, Predrag, "Inventar obrazovanja" (2024).

Inventar obrazovanja

Laboratorija obrazovnih teorija, EduLab

(Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2024)

TY  - BOOK
AU  - Laboratorija obrazovnih teorija, EduLab
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3924
PB  - Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T1  - Inventar obrazovanja
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3924
ER  - 
@book{
author = "Laboratorija obrazovnih teorija, EduLab",
year = "2024",
publisher = "Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
title = "Inventar obrazovanja",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3924"
}
Laboratorija obrazovnih teorija, E.. (2024). Inventar obrazovanja. 
Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3924
Laboratorija obrazovnih teorija E. Inventar obrazovanja. 2024;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3924 .
Laboratorija obrazovnih teorija, EduLab, "Inventar obrazovanja" (2024),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3924 .

Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?

Mevorah, Vera; Velinov, Marija; Krstić, Predrag

(Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2024)

TY  - CHAP
AU  - Mevorah, Vera
AU  - Velinov, Marija
AU  - Krstić, Predrag
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3923
AB  - Pojam industrije Holokausta nema univerzalno prihvaćeno značenje. Za neke se koncept odnosi na proliferaciju studija Holokausta na univerzitetima, kao i filmova i knjiga sa ovom tematikom. Za druge on označava situaciju u kojoj je Holokaust postao idealan mamac za prikupljanje novčanih sredstava unutar i izvan jevrejskih zajednica, kao i za privlačenje publike i lukrativni „mračni“ turizam. Nadalje, on većini signalizira da je reč o opštoj trivijalizaciji i banalizaciji Holokausta kroz popularnu i masovnu kulturu. Neki, najzad, smatraju da je u „industriji Holokausta“ naprosto reč o velikom broju raznolikih primera zloupotrebe sećanja na Holokaust zarad ličnih ili političkih ciljeva.
PB  - Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju
T2  - Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe
T1  - Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?
SP  - 9
EP  - 44
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3923
ER  - 
@inbook{
author = "Mevorah, Vera and Velinov, Marija and Krstić, Predrag",
year = "2024",
abstract = "Pojam industrije Holokausta nema univerzalno prihvaćeno značenje. Za neke se koncept odnosi na proliferaciju studija Holokausta na univerzitetima, kao i filmova i knjiga sa ovom tematikom. Za druge on označava situaciju u kojoj je Holokaust postao idealan mamac za prikupljanje novčanih sredstava unutar i izvan jevrejskih zajednica, kao i za privlačenje publike i lukrativni „mračni“ turizam. Nadalje, on većini signalizira da je reč o opštoj trivijalizaciji i banalizaciji Holokausta kroz popularnu i masovnu kulturu. Neki, najzad, smatraju da je u „industriji Holokausta“ naprosto reč o velikom broju raznolikih primera zloupotrebe sećanja na Holokaust zarad ličnih ili političkih ciljeva.",
publisher = "Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju",
journal = "Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe",
booktitle = "Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?",
pages = "9-44",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3923"
}
Mevorah, V., Velinov, M.,& Krstić, P.. (2024). Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?. in Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe
Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju., 9-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3923
Mevorah V, Velinov M, Krstić P. Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?. in Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe. 2024;:9-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3923 .
Mevorah, Vera, Velinov, Marija, Krstić, Predrag, "Industrija Holokausta ili svest o Holokaustu?" in Industrija Holokausta: (američka) debata o instrumentalizaciji Šoe (2024):9-44,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rifdt_3923 .

„Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа

Janković, Miloš; Lipij, Ana; Sekulović, Milica

(Универзитет у Београду, Учитељски факултет, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Janković, Miloš
AU  - Lipij, Ana
AU  - Sekulović, Milica
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3921
AB  - У раду су представљени резултати емпиријског истраживања које испитује рецепцију предмета Филозофија са децом у седмом и осмом разреду основне школе. Истраживање је спроведено у две основне школе у Србији. Претходило му је осмишљавање приручника, чији су сценарији, као предложак за филозофско истраживање, формулисани у складу
са проблемским приступом настави филозофије. Неки од резултата истраживања показују
да стимулуси који најдубље и најтрајније подстичу на рефлексију нису они блиски ученицима, они који циљају на њихово сопствено, познато, свакодневно и проживљено искуство, већ они који су, преко ученицима познатих појмова и ситуација, дискусијом доведени до замисливе перспективе могућег (конкретног, сопственог или туђег, па све до најапстрактнијег
(нормативног) искуства. Вештина организовања часа Филозофије за децу тесно је повезана
са избором репрезентативних стимулуса који би омогућили формулисање општих питања
једноставнијим терминима и артикулисану расправу о могућим одговорима. Филозофија са
децом, као филозофско промишљање, треба у границама могућности да следи „дијалектичку” форму, тако да почетно питање мора бити довољно опште да би били могући формулација критеријума за одговоре, њихова анализа, ревизија и допуна. Од увођења предмета до њему примереног живота у оквирима институционализоване праксе потребно је још много времена и рада – пре свега, наставничког и организационог – да би Филозофија са децом као наставни предмет била прихваћена, а још више да би се циљеви које она заговара остварили.
PB  - Универзитет у Београду, Учитељски факултет
T2  - Inovacije u nastavi
T1  - „Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа
IS  - 2
VL  - XXXVII
SP  - 142
EP  - 153
DO  - 10.5937/inovacije2402142J
ER  - 
@article{
author = "Janković, Miloš and Lipij, Ana and Sekulović, Milica",
year = "2024",
abstract = "У раду су представљени резултати емпиријског истраживања које испитује рецепцију предмета Филозофија са децом у седмом и осмом разреду основне школе. Истраживање је спроведено у две основне школе у Србији. Претходило му је осмишљавање приручника, чији су сценарији, као предложак за филозофско истраживање, формулисани у складу
са проблемским приступом настави филозофије. Неки од резултата истраживања показују
да стимулуси који најдубље и најтрајније подстичу на рефлексију нису они блиски ученицима, они који циљају на њихово сопствено, познато, свакодневно и проживљено искуство, већ они који су, преко ученицима познатих појмова и ситуација, дискусијом доведени до замисливе перспективе могућег (конкретног, сопственог или туђег, па све до најапстрактнијег
(нормативног) искуства. Вештина организовања часа Филозофије за децу тесно је повезана
са избором репрезентативних стимулуса који би омогућили формулисање општих питања
једноставнијим терминима и артикулисану расправу о могућим одговорима. Филозофија са
децом, као филозофско промишљање, треба у границама могућности да следи „дијалектичку” форму, тако да почетно питање мора бити довољно опште да би били могући формулација критеријума за одговоре, њихова анализа, ревизија и допуна. Од увођења предмета до њему примереног живота у оквирима институционализоване праксе потребно је још много времена и рада – пре свега, наставничког и организационог – да би Филозофија са децом као наставни предмет била прихваћена, а још више да би се циљеви које она заговара остварили.",
publisher = "Универзитет у Београду, Учитељски факултет",
journal = "Inovacije u nastavi",
title = "„Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа",
number = "2",
volume = "XXXVII",
pages = "142-153",
doi = "10.5937/inovacije2402142J"
}
Janković, M., Lipij, A.,& Sekulović, M.. (2024). „Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа. in Inovacije u nastavi
Универзитет у Београду, Учитељски факултет., XXXVII(2), 142-153.
https://doi.org/10.5937/inovacije2402142J
Janković M, Lipij A, Sekulović M. „Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа. in Inovacije u nastavi. 2024;XXXVII(2):142-153.
doi:10.5937/inovacije2402142J .
Janković, Miloš, Lipij, Ana, Sekulović, Milica, "„Важна су само питања”: Филозофија са децом у неколико (п)огледа" in Inovacije u nastavi, XXXVII, no. 2 (2024):142-153,
https://doi.org/10.5937/inovacije2402142J . .

Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective

Pantovic, Ljiljana; Radovanovic, Bojana; Zaharijevic, Adriana

(Manchester University Press, 2024)

TY  - CHAP
AU  - Pantovic, Ljiljana
AU  - Radovanovic, Bojana
AU  - Zaharijevic, Adriana
PY  - 2024
UR  - http://rifdt.instifdt.bg.ac.rs/123456789/3927
AB  - The COVID-19 pandemic has had a significant impact on the care of older adults in Serbia. Under the guise of care for ‘grandpas and grandmas’, the government enforced policies, measures, and protocols that severely impacted the already fragile system for the care of older adults in Serbia, at the same time creating a situation in which those older persons who were previously independent turned completely dependent, while those who were truly in need of care were unable to get it. On the other hand, the underpaid, undervalued caregivers – the main subjects of this chapter – bore the greatest brunt of the pandemic-induced politicisation of care for older adults in Serbia. Prior to the pandemic, care of older adults was already a gendered issue, as women were the primary providers of both informal and formal care. The pandemic has exacerbated this gender imbalance. In addition, the pandemic has shed light on the shortage of skilled caregivers and the precarious position of paid care in the informal economy. The shortage of caregivers has made it even more difficult for women to balance their paid and unpaid work, and it has also led to a decline in the quality of care for older adults.
PB  - Manchester University Press
T2  - Politicising and gendering care for older people
T1  - Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective
SP  - 160
EP  - 176
DO  - 10.7765/9781526176004.00014
ER  - 
@inbook{
author = "Pantovic, Ljiljana and Radovanovic, Bojana and Zaharijevic, Adriana",
year = "2024",
abstract = "The COVID-19 pandemic has had a significant impact on the care of older adults in Serbia. Under the guise of care for ‘grandpas and grandmas’, the government enforced policies, measures, and protocols that severely impacted the already fragile system for the care of older adults in Serbia, at the same time creating a situation in which those older persons who were previously independent turned completely dependent, while those who were truly in need of care were unable to get it. On the other hand, the underpaid, undervalued caregivers – the main subjects of this chapter – bore the greatest brunt of the pandemic-induced politicisation of care for older adults in Serbia. Prior to the pandemic, care of older adults was already a gendered issue, as women were the primary providers of both informal and formal care. The pandemic has exacerbated this gender imbalance. In addition, the pandemic has shed light on the shortage of skilled caregivers and the precarious position of paid care in the informal economy. The shortage of caregivers has made it even more difficult for women to balance their paid and unpaid work, and it has also led to a decline in the quality of care for older adults.",
publisher = "Manchester University Press",
journal = "Politicising and gendering care for older people",
booktitle = "Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective",
pages = "160-176",
doi = "10.7765/9781526176004.00014"
}
Pantovic, L., Radovanovic, B.,& Zaharijevic, A.. (2024). Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective. in Politicising and gendering care for older people
Manchester University Press., 160-176.
https://doi.org/10.7765/9781526176004.00014
Pantovic L, Radovanovic B, Zaharijevic A. Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective. in Politicising and gendering care for older people. 2024;:160-176.
doi:10.7765/9781526176004.00014 .
Pantovic, Ljiljana, Radovanovic, Bojana, Zaharijevic, Adriana, "Caregiving for older adults in times of the COVID-19 pandemic in Serbia A gendered perspective" in Politicising and gendering care for older people (2024):160-176,
https://doi.org/10.7765/9781526176004.00014 . .
</